UČ str. 70 - 71
PS str. 41
zápisky do sešitu:
UČ str. 68 - 69
PS str. 40
zápisky do sešitu viz. 20. 5.
UČ str. 66 - 67
PS str. 39
práce ve skupinách
UČ str. 64 - 65
PS str. 38
zápisky do sešitu
UČ str. 62 - 63, PS str. 37
zápisky do sešitu
UČ str. 61, PS str. 37
zápisky do sešitu
UČ str. 58 - 60
PS str. 34 - 36
zápisky do sešitu
UČ str. 57
PS str. 33/11
zápisky do sešitu
opakování - pětiminutovka - dýchací a oběhová soustava
UČ str. 55 - 56
PS str. 33/9, 10
zápisky (+ potravinová pyramida) do sešitu, společná práce - PL pod zápisky
UČ str. 53 - 54
PS str. 32/7, 8
zápisky + práce s pracovním listem pod nimi
UČ str. 52
PS str. 32/4, 5
DÚ - zápisky - text z první strany přílohy + nalepit obrázek, který jsem v hodině rozdala (úlohy na druh straně pouze k zamyšlení).
UČ str. 51
PS str- 30, 31
zápisky + dolepit a popsat obrázky kostry a svalové soustavy
opakování - PL
UČ str. 49 - 50
UČ str. 48
zápisky
UČ str. 45 - 47 - četba
PS str. 25 - 29 - společná práce, str. 29 dokončit za DÚ
UČ str. 43 - 44
PS str.
UČ str. 41 - 42
PS str. 24
Zápisky:
PS str. 21 - 23
UČ str. 38 - 40
UČ str. 36 - 37
Zápisky:
UČ str. 34 - 35
společná práce se zápisem do sešitu, obrázky vlepeny/překresleny do sešitu + vlastní popisky obrázků
Vesmír - opakování (test)
UČ str. 32, PS str. 20
Zápisky:
12. 1.
DOBÝVÁNÍ VESMÍRU
- 1957 - první živý tvor ve vesmíru – pes Lajka
- 1961 – první člověk ve vesmíru – ruský astronaut Gagarin
- 1969 – první člověk na Měsíci – americký kosmonaut Armstrong
UČ str. 30 - 31, PS str. 18 - 19
Zápisky:
Materiál do hodiny: Video:
UČ str. 29, PS str. 16
Zápisky 22. 12.:
HVĚZDY A SOUHVĚZDÍ
- hvězdy – zářící objekty na obloze
= kulovitá tělesa vyzařující velké množství těla vzdálené světelné roky
- nejjasnější hvězda mimo sl. soustavu - Sirius
- souhvězdí = seskupení hvězd na obloze
- ve skutečnosti jsou hvězdy různě vzdálené
př.: (napište a nakreslete si do sešitu 2 souhvězdí)
Plán hodiny:
10. 12. Práce s UČ str. 25 - 28 a PS str. 14 + 15, zápis do sešitu
15. 12. + 17. 12. Práce ve dvojicích - Tvorba projektu o zvolené planetě na základě vlastních donesených materiálů, obrázků, textů...
zápisky 10. 12. : Plán hodiny:
UČ str. 24, PS str. 14/1, 2
četba v učebnici str. 24
zápisky do sešitu
PS str. 14/1, 2
Zápisky do sešitu:
1. 12.
SLUNCE
- jedna z mnoha miliard hvězd galaxie Mléčná dráha
= střed Sluneční soustavy
- složeno z plynů (vodík, helium)
- průměr Slunce = 109 x průměr Země
- rychlost světla = 300 000 km/s
- nezbytná podmínka života na Zemi
- sluneční záření může poškodit lidské zdraví (slepota, poškození kůže)
- zatmění Slunce = astrologický jev, Měsíc vstoupí mezi Zemi a Slunce
UČ str. 23
četba v učebnici, práce s textem str.
zápisky do sešitu
UČ str. 22
četba v učebnici, práce s textem
zápisky do sešitu
DÚ PS str. 13
Vše v dokumentu viz níže.
UČ str. 20, 21
PS str. 11, 12
práce s učebnicí + zapsání zápisků viz. soubor níže - (s dolepením obrázků)
video NEZKRESLENÁ VĚDA: Co je to ropa?
práce s PS
Informace pro vytvořen zápisků: Obrázky k dolepení do sešitu k zápiskům:
Test - neživá příroda
Nerostné suroviny
DÚ UČ str. 19 - dostudovat a dodělat zápisky do sešitu doma (na pátek 19. 11.)
+ PS str. 10
+ video NEZkreslená věda - Co je to diamant?
Opakování:
Horniny jsou tvořeny dvěma a více… (NEROSTY). Známe i jednodruhové horniny, které jsou tvořeny pouze jedním nerostem, např.: … (VÁPENEC). Jiný název pro nerost je … (MINERÁL). Podle vzniku dělíme horniny na 3 skupiny: …, …, … (VYVŘELÉ, USAZENÉ, PŘEMĚNĚNÉ). Vnější, pevnou část Země tvořenou horninami nazýváme … (LITOSFÉRA).
Práce s učebnicí
UČ str. 16 - 18 - zápisky do pracovního listu podle učebnice - vlepit do sešitu:
Pracovní list:
UČ str. 15, PS str. 9
zápisky do sešitu:
práce s pracovním listem
Kontrola:
UČ str. 14, PS str. 8
Zápisky do sešitu:
+ náklon Zemské osy - střídání ročních období
DÚ zápisky do sešitu Země + Měsíc + vyplnit PS 13/4, 14/5, 6, 7
Práce s UČ str. 19, PS 13/2, 3
Práce s UČ str. 17 + 18, PS str. 12
DÚ dokončit PS + zápisky do sešitu
Inspirace na volný prostor v lapbooku:
Práce s učebnicí
DÚ: zápisky s obrázky do sešitu + PS str. 8, 9, 10/1, 2
Příští týden si napíšeme v rámci úterní hodiny krátké opakování z nerostů a hornin, cvičení budou v rozsahu učiva probíraného v pracovním sešite str. 7 - 10. Doporučuji proto doplnit!
Práce s učebnicí
Vycházka do geologické zahrady Dolní Počernice, práce s pracovním listem + jeho společný rozbor.
Vyvození nových informací o dělení hornin podle vzniku.
DÚ zápisky do sešitu + PS str. 7/2
Materiály z hodiny
Zápisky:
9. 4.
HORNINY A NEROSTY
- nerosty a horniny využitelné lidmi = nerostné suroviny
NEROSTY (minerály)
- jsou součástí hornin
- dělíme je:
1) KOVOVÉ NEROSTY = RUDNÍ SUROVINY
· Železné rudy (magnetit)
· Zlato
· Stříbro
2) NEKOVOVÉ NEROSTY = NERUDNÍ SUROVINY
DÚ na pátek 16. 4.:
Na stránkách, v záložce přírodovědy, naleznete odkaz na video o diamantu.
Podívejte se na něj a odpovězte na otázky:
1) Z jakého prvku se diamant tvořen? Jakou další podobu v přírodě tento prvek má?
2) K čemu se diamant využívá?
3) Jaké známe druhy diamantů?
4) Co znamená briliant?
5) Jaká další informace tě ve videu zaujala?
DÚ zápisky do sešitu + PS str. 10/11, 12
Test Alf - termín pro vyplnění: středa 7. 4. - pátek 9. 4.
téma: základní dělení živé a neživé přírody, neživá příroda: voda, vzduch, světlo, teplo, půda - rozsah podle zveřejněných materiálů a zápisků.
Materiál z hodiny 30. 3. + 6. 4. Zápisky do sešitu 6. 4. (červeně pokyny pro doplnění)
Materiál z hodiny 30. 3. Zápisky do sešitu 30. 3.
Zápisky do sešitu jsme stihli v hodině - DÚ dokreslit obrázky se složkám živé a neživé přírody + PS str. 6
Zápisky do sešitu
UČ str. 6 - 7
zápisky do sešitu
DÚ PS 46 + 47
V úterý 23. 3. si napíšeme souhrnné opakování z kapitol OSOBNÍ BEZPEČÍ + PENÍZE A MY. Určitě se vám znalost úkolů v PS bude hodit!!!
Zápisky Práce v hodině
DDÚ
DÚ do pátku vytvořte/vyplňte tabulku s příjmy a výdaji rodinného rozpočtu. Není třeba vše přesně rozepisovat. Shrňte do skupin - jídlo, oblečené, sporty, kultura.... do pravidelných plateb napište vše, co je třeba pravidelně splácet. Vyplnění se bude lišit, každá rodina to může mít trochu jinak!
UČ 78 - 80
Práce s učebnicí - UČ 73 - 76
DÚ PS str. 43 - 45 + Zápisky do sešitu.
Opakování látky až příští týden spolu s tématem "FINANCE a MY"
Kontrola PS str. 39/8 a 40/9 a 10.
Práce s učebnicí - UČ 69 - 71
DÚ PS str. 41 + 42. V pátek krátké opakování v Alfovi - Chráníme si své zdraví + Přírodní katastrofy.
Zápisky do sešitu
UČ str. 69 - 70
Kontrola PS str. 39/8 a 40/9 a 10
DÚ: zápisky do sešitu + pracovní list zaslat zpět (Alf či mailem) - oboje do naší páteční hodiny!
Zápisky do sešitu:
Pracovní list v PDF
Pracovní list ve Wordu
Pracovní list: Sledování aktivit a stravy - 15. - 17. 2.
ZDRAVÍ = stav tělesné i duševní pohody.
Dnes jsme si povídali o pravidlech ZDRAVÉHO ŽIVOTNÍHO STYLU. Pomocí nich udržujeme svůj zdravotní stav. Jsou to:
dostatečný každodenní pohyb
zdravá, vyvážená a pravidelná strava
dostatek kvalitního spánku
zařazení odpočinku v průběhu dne
pozitivní myšlení
Naopak určité návyky a vlivy nám zdraví ohrožují, např.
závislost na návykových látkách - alkohol, drogy, ale i nezdravé potraviny s kofeinem, nadměrným množstvím tuku a cukru
závislost na herních automatech či počítačových hrách
Důležité je také dbát na osobní bezpečí v reálném i online prostředí a předcházet úrazům a nemocem.
Téma společně dokončíme v úterý. Pracovní list a zápisky do sešitu budou v úterý součástí samostatné činnosti.
Příští týden budeme sledovat a zaznamenávat každodenní režim a stravu. Pro tyto účely vám připravím záznamové listy, ale pokud nemáte možnost si je vytisknout, postačí si informace zapisovat na papír. Nechte si arch - papír neustále na viditelném místě, ať do něj nezapomínáte postupně dopisovat.
Zápisky do sešitu
5. 2.
SMYSLOVÁ ÚSTROJÍ
- Pomocí smyslových orgánů přijímáme informace z okolního světa.
- Jsou sídlem zraku, sluchu, chuti, čichu a hmatu.
- OKO - orgánem zraku. Světlo prochází přes rohovku, duhovku, čočku až k sítnici. Zrakový verv přenáší informaci ke zpracování do mozku.
- UCHO – vnímání sluchu, polohy a pohybu. Skládá se z vnějšího (boltec, zvukovod, bubínek) středního (sluchové kůstky) a vnitřního ucha (hlemýžď, centrum rovnováhy, sluchový nerv, sluchové buňky).
- DUTINA NOSNÍ (čichové buňky) – čich
- ÚSTA (jazyk) – chuť
- KŮŽE – hmat (chlad, teplo, bolest, dotyk)
Práce v hodině - pracovní list
Zápisky do sešitu
2. 2.
Nervová soustava
- Řídí činnost všech vnitřních orgánů.
- Tvoří jí MOZEK, MÍCHA A NERVY
- Mozek = nejsložitější a nejdokonalejší orgán
- skládá z několika částí, největší je koncový mozek
- Mícha je uložena v páteři.
- Nervy procházejí celým tělem, spojují nervové ústředí se všemi orgány.
Pracovní/studijní list
Pracovní list
Opakování Trávicí soustavy - Alf
Zápisky do sešitu:
22. 1.
MOČOVÁ SOUSTAVA
- Odvádí z těla přebytečné tekutiny a odpadní látky.
- Skládá se z:
Ledvin – odebírají odpadní látky z krve, vzniká zde moč.
Močovodů
Močového měchýře
Močové trubice
+ obrázek!!!
Pracovní list:
DÚ zápisky do sešitu:
19. 1.
TRÁVICÍ SOUSTAVA
- Zajišťuje: příjem, zpracování potravy
rozvádění živin k orgánům
odstranění nestrávených zbytků potravy
- Skládá se z: dutina ústní → hltan → jícen → žaludek → tenké střevo → tlusté střevo
→ konečník; slinivka břišní a játra.
- Zásady zdravé výživy – pravidelnost, pestrost a vyváženost, důležitý význam tekutin
Pracovní list
PL se zápisky do sešitu na konci
Videa - Byl jednou jeden život - Krev ; Krevní destičky; Srdce
Práce na základě informací z videa - Byl jednou jeden člověk - Dýchání
Informace a zápisky do sešitu v příloze viz. níže (nezapomeňte na obrázek a okraje!)
Video Byl jednou jeden život shlédněte do příští hodiny - 7. 1.
Alf - Člověk - podmínky života a Člověk - Kostra, svaly, kůže do 8. 1.!
15. 12. Zápisky do sešitu
Pracovní list
8. 12. 2020
10. 12. 2020
24. 11. 2020
Botanické zahrady a zoo
Povídali jsme si o významu botanických a zoologických zahrad v ochraně přírody a jejich podobě obecně.
Zdroj: učebnice str. 29 - 31 a wikipedia.cz
Zápisky:
24. 11.
Botanické zahrady
- Pěstování domorodých i cizokrajných rostlin pro účely: studijní, vědecké, ochranářské a obvykle i pozorování veřejností
- Snaha o přizpůsobení prostředí přirozeným podmínkám rostlin
- Např. Praha - Troja, Liberec – nejstarší v ČR
- Zřizované: státem, městy, školami (SŠ, VŠ), akademie věd i soukromě.
ZOO a jejich úloha v ochraně přírody
- Pozorování a ochrana živočichů – spolupráce na návratu ohrožených druhů do volné přírody (kůň převalský, zubr, ibis skalní…)
- Snaha o vytvoření co nejlepších životních podmínek
- Např. Praha, Liberec, Zlín (zámek Lešná), Plzeň, Ostrava
- Safari Dvůr Králové
10. 11. 2020 + 13. 11. 2020 + 20. 11. 2020
Téma: Třídění organismů
Dokončili jsme téma. V sešitě celé zápisky včetně živočichů. Zkontrolovali jsme rozdělení organismů do tabulky, které si děti vypracovali samostatně. Tento dvojlist (tabulka s nalepenými obrázky živých organismů) nalepit do sešitu.
DÚ procvičování na Alfovi - Třídění organismů.
3. 11. 2020
Opakování podnebných pásů - společné vypracování úkolů z pracovního listu
DÚ vypracování osmisměrky z pracovního listu: Najděte 20 živočichů a zařaďte je do podnebných pásů. Vyluštěte správně tajenku.
28. 10. 2020
Přikládám několik dalších materiálů.
Prezentaci k prostudování polárních oblastí.
Složku se zápisky polárních oblastí + oceánů. Doplněný text (podle prezentace a učebnice) si napište jako zápisky do sešitu. Nezapomeňte na datum a úpravu textu (barvy, podtržení, odrážky...)
Pracovní listy, které obsahují souhrnné procvičování podnebných pásů. Určitě si je udělejte, ale posílat je nemusíte. Budou se Vám hodit při opakování, které nás čeká.
Prezentace k prostudování a zápisky v .docx a .pdf
Souhrnný pracovní list - podnebné pásy .docx a .pdf
20. 10. 2020
Přikládám pracovní list na procvičení polárního podnebného pásu.